Nascar 1960's

Nascar 1960's

Ännu en häftig enhetsklass - till slut! Den krävde några enkla modifiaktioner som beskrivs nedan för att bli sådär rolig som den till slut blev.

 

I den här klassen gör vi upp på banan med förmodligen de största och tyngsta bilarna. Racingen är tuff och det knuffas runt bra mellan deltagarna i kurvorna.

 

Det går alldeles utmärkt att köra bilen som den är rakt ur lådan utan att byta en enda pinal. Men det är rekommenderat att investera lite i kärran! Börjar du dock att byta en komponent så kommer du snabbt upptäcka att det är lika bra att löpa linan ut. Man kan t ex inte byta bara däck - då måste du byta fälg, och då passar inte fälgen på axeln - så då byter du axel - som sedan glappar i bussningarna - så då byter du bussningar. Kortfattat, antingen kör du original, eller så byter du enligt nedan specifikation.

Tillåtna bilar

 

Dodge Charger '66

Ford Galaxie 1965

Dodge Charger '67

Ford Galaxie 500

Ford Fairlane '67

Plymoth '66

Ford Galaxie 1963

Plymoth '67

MOTORTYP

Original, Mabuchi 18k

MOTORPLACERING

Original

DREV

Original, eller Slot.it Art.GS1936

PINION

Original, eller Slot.it 6,5mm 11ti

CHASSIE

Valfri

KAROSS

Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.

PICKUP

Valfri

BRAID

Valfri

MOTORKABEL

Valfri

DÄCKTYP FRAM

Valfri smakfullt matchande bakdäcken.

DÄCKTYP BAK

Original, eller byte till Nincos 9mm (Art no 80503) Byter du till Ninco-däck måste du byta fälgar.Rimlig slipning tillåten. Ej godkänt att slipa ner däcken till tunna slicks.

FÄLGTYP FRAM

Original

FÄLGTYP BAK

Original, eller byte till Penelopes fälgar (Art.no PPCL)

BUSSNINGAR

Original, eller lämplig utbytesdel. Pass upp på dimensionerna som diffar.

AXEL FRAM

Original

AXEL BAK

Original, eller byte till passande solid axel.

VIKT

Valfri på insidan av kaross & chassie. rek att ligga runt +90 gr. totalt.

BELYSNING

Nej

HANDTAG

Fritt icke ställbart.

ÖVRIGT

-

Bilbana - fett kul!