Historic Open 45-65

Historic Open 1945-1965

Racing som det var efter andra världskriget. Man tog vad man hade med motor och fyra hjul och tog sig till tävlingsbanan. Detta är en klass som bara blir populärare för varje tävling som går - och för varje kit/byggsats man kommer över. Man vill bara tävla mer och mer.

Tidigare kördes denna klass med Nincos NC-1 alt. NC-8 motorer. Ninco må vara bra på många sätt men dom är fruktansvärt inkonsekventa i sin motortillverkning. En plötslig och dålig tillgång på NC1&8-motorer gör att vi nu har gått över till MRRC's 16k motorer som finns både som shortcan och slimline. Riktigt snygga modeller som susar runt i riktigt härlig fart på banan. Mycket körglädje och lika mycket godis för ögonen.

 

Exempel på hur en nybörjare tar sig an klassen; man köper en bil från Ninco Classic serien och byter motor - klart!

 

Inspiration till bilval på denna trevliga site:

http://www.tamsoldracecarsite.net/HomepageNew1.html

Tillåtna bilar

 

Enligt ovan beskrivning

 

MOTORTYP

MRRC 16k shortcan (181P41600X-b) & slimline (181D41600X)

MOTORPLACERING

Valfri

DREV

Valfri

PINION

Valfri

CHASSIE

Valfri

KAROSS

Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.

PICKUP

Valfri

BRAID

Valfri

MOTORKABEL

Valfri

DÄCKTYP FRAM

Valfri smakfullt matchande bakdäcken.

DÄCKTYP BAK

Valfritt gummidäck med max 9mm bredd.Rimlig slipning tillåten. Ej godkänt att slipa ner däcken till tunna slicks.

FÄLGTYP FRAM

Fritt, max diam. 15”, maxbredd 9 mm

FÄLGTYP BAK

Fritt, max diam. 15”, maxbredd 9 mm

BUSSNINGAR

Valfri

AXEL FRAM

Valfri

AXEL BAK

Valfri

VIKT

Valfri på insidan av kaross & chassie.

BELYSNING

Valfri installation som inte påverkar övriga regler.

HANDTAG

Fritt icke ställbart.

ÖVRIGT

-

Bilbana - fett kul!