GT2

GT2

Det finns många häftiga sportbilar man själv önskar att man kunde äga. Tack och lov har vi den trivsamma skalan 1:32 som hjälper oss att stilla hungern. Men frågan är om man någonsin kan stilla hungern? Hela tiden dyker det upp nya häftiga sportbilar som man måste ha. Men ofta skiljer bilens förutsättningar i grund så pass mycket att det inte går att tävla med dom tillsammans.

Efter ett par superba tävlingar i Porsche 997-klassen började man tänka... kan man inte få in mera bilar i denna grymt jämna klass? Sagt och gjort så testade vi att lämna fritt för val av chassie. Då kan man ta precis vilken sportbilskaross man vill och montera på ett chassie efter eget tycke och smak. Begränsningarna är endast motor och däcksbredd än så länge. Och initialt är klassen kanon.

 

En nybörjare tar sig an klassen på detta sätt; köper en GT bil från Italienska NSR tillsammans med en extra NSR motor av modell babyking 17k. Byter motor och sen står man på startlinjen!

Tillåtna bilar

 

Enligt ovan beskrivning, rådfråga gärna om du inte vet säkert att bilvalet är GT2.

 

MOTORTYP

NSR Babyking 17k (Nsr art. 3024)

MOTORPLACERING

Anglewinder

DREV

Valfri

PINION

Valfri

CHASSIE

Valfri, NSR-bilar skall fixera drop-arm till pickupen.

KAROSS

Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen. Förbjudet att slipa insidan på karossen.

PICKUP

Valfri, se chassie.

BRAID

Valfri

MOTORKABEL

Valfri

DÄCKTYP FRAM

Valfritt gummidäck.

DÄCKTYP BAK

Valfritt gummidäck med max 11mm bredd. Rekommendation Nsr Supergrips (art 5230) eller Nsr Ultragrips (art 5231)

FÄLGTYP FRAM

Valfri min 17mm, tidsenliga inserts måste vara monterade.

FÄLGTYP BAK

Valfri min 17mm, tidsenliga inserts måste vara monterade.

BUSSNINGAR

Valfri, tillåtet att limma fast i hållaren.

AXEL FRAM

Valfri, tillåtet att shimsa.

AXEL BAK

Valfri, tillåtet att shimsa.

VIKT

Valfri på insidan av kaross & chassie.

BELYSNING

Valfri installation som inte påverkar övriga regler.

HANDTAG

Fritt icke ställbart.

ÖVRIGT

-

Bilbana - fett kul!