Classic Le Mans

Classic Le Mans

Denna klass kan möjligtvis innehålla både de brutalaste och vackraste startfälten någonsin. Modellernas förlagor hade oftast mera motor än chassie och former som man bara kan drömma om i dagens könlösa bildesign.

Förmodligen finns det ingen annan klass där vi har tävlat så mycket. En del tävlar med bilar som har 8 år på nacken men ändå levererar i framkant.

Modellerna är också väldigt fina och detaljerade och efter de justeringar som beskrivs i dessa regler finns det inte mycket mer att önska från en bilbanebil.

Tillåtna bilar

 

Alfa Romeo 33TT12 (SRC)

Porsche 906 / Carrera 6 (Fly)

Chevron B19 (GB Track)

Porsche 907K (SRC)

Chaparall 2C (MRRC)

Porsche 907L (SRC)

Chaparall 2F (MRRC & Scalextric)

Porsche 908L (SRC)

Ferrari 512 m (Spirit)

Porsche 908 Flunder (Fly)

Ferrari 512 S Coupe (Fly)

Porsche 908/3 (GB Track)

Ferrari 512 S Coupe Coda Lunga (Fly)

Porsche 917 (Fly)

Ford GT40 (Fly & Scalextric)

Porsche 917/10 (GB Track)

Lola T70 (Fly)

Porsche 917 Lang Heck (Fly)

Matra 670 (SRC)

Porsche 936 (Spirit)

Matra 670B (SRC)

 

Saknar du din bil, fråga i klubben.

 

MOTORTYP

Original, Mabuchi S

MOTORPLACERING

Original

DREV

Original rek. utbytesdel slot.it GS1936

PINION

Valfri 11 alt 12 tänder

CHASSIE

Original, okej att utföra en lätt tillputsning för att få till passformen mellan chassie och kaross optimalt. Skruvarna som håller samman kaross och chassie skruvas stumt.

KAROSS

Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.

PICKUP

Valfri

BRAID

Valfri

MOTORKABEL

Valfri

DÄCKTYP FRAM

Original, slipning/lackering ej tillåten.

DÄCKTYP BAK

Original, eller rek. utbyte till NSR Classic däck eller BRM, max 12mm bredd. Rimlig slipning tillåten. Ej godkänt att slipa ner däcken till tunna slicks.

FÄLGTYP FRAM

Valfritt i originaldimension. Inserts av classic snitt är ett måste.

FÄLGTYP BAK

Valfritt i originaldimension. Inserts av classic snitt är ett måste.

BUSSNINGAR

Valfritt, måste dock vara centrumborrade.

AXEL FRAM

Valfri hel och solid axel, alt MB Slot stubbaxlar.

AXEL BAK

Valfri hel och solid axel. Tillåtet att shimsa axel för att förhindra rörelser i sidled i drivlinan.

VIKT

Valfri på insidan av kaross & chassie.

BELYSNING

Valfri installation som inte påverkar övriga regler.

HANDTAG

Fritt icke ställbart.

ÖVRIGT

-

Bilbana - fett kul!